Doorzoek de website


Contact

Plaats maar een berichtje in het gastenboek

E-mail: luc@origineel.fm

Grappig maar ook zo triest

15-09-2013 21:01

Het internet is een mooi fenomeen. Als je even snel iets wilt weten zoek je het op op je smartphone en je komt over als de slimste mens van Nederland. Heb je net die ene belangrijke alles beslissende wedstrijd gemist van Helmond Sport die bepaald of ze nou 8e of 11e komen te staan in de Jupiler League waardoor ze misschien kans maken om voorrang te krijgen in het Beker toernooi, dan kun je die ook gewoon terugkijken via het internet. Ik kan het me amper voorstellen dat je er maar iets om kan geven maar ook dat soort mensen zijn er. Er zijn heel veel verschillende mensen die het internet gebruiken, jong en oud, dik en dun, lelijk en nog lelijker, dom en slim. Over die laatste twee wil ik het wat meer hebben want wat zijn er toch domme mensen te vinden op het internet. Soms is dat heel lachwekkend maar meestal is het gewoon triest.

Mensen maken echt domme fouten op het internet. Echt hele domme fouten. En natuurlijk is af en toe een foutje niet erg. Fouten maken is menselijk. Ook ik heb fouten gemaakt, heel veel zelfs. Vroeger liep ik erbij als James May en riep ik dingen waar ik achteraf heel veel spijt van had. Door al die domme opmerkingen werd ik vervolgens uitlachen door iedereen waarna ik mezelf wel voor een paardenrace kon laten gooien in een Teletubbie pak luisterend naar Nielson. Ook ik heb fouten gemaakt. Nu lijkt dit voorbeeld echt uitzonderlijk, maar dat is fout gedacht. Elke dag gebeurt dit en dan heb ik het niet over de paardenrace en het Teletubbie pak en Nielson. Ik heb het dan over de domme opmerkingen. Elke dag zijn er steeds meer mensen die van die domme dingen roepen waar ze later spijt van krijgen, als ze tenminste doorhebben dat ze een domme opmerking hebben gemaakt. Het enige verschil dat er is, is dat ik het in het echt riep en dat die domme uitspraken nu het internet op geslingerd worden.

We herkennen ze allemaal wel die domme mensen. Mensen die met kanker schelden op van alles en nog wat. Mensen die alleen ruzie zoeken via internet en in het echt helemaal niets durven te zeggen. Ach het internet maakt zo stoer. Nee internet maakt niet stoer, internet maakt dom. Als jij vraagt wat de achternaam van Obama is dan hoor je niet op het internet te zitten. Als je scheld met ziektes op het internet hoor je niet thuis op deze planeet. En als je "geslaagd" met een t schrijft en dus als "geslaagt" dan is er maar 1 plek waar je thuis hoort maar die is nog niet ontdekt want die ligt heel ver buiten ons universum.

En dan heb je natuurlijk ook nog de mensen die de kroon spannen qua domheid. Tenminste mensen? Ik heb ooit één Twitter acount gezien waar ik mij suf om heb gelachen. Het was het twitter acount van een getinte jongen, op zijn profielfoto had hij een petje op die bij de eerste beste windvlaag van zijn lege hoofdje zou worden gerukt. In zijn bio, het stukje onder de profielfoto, stond dit letterlijk: "I'm a superhero. If you touch my mother it's your last day on earth" Ik kwam niet meer bij van het lachen. Toen ik na 47 minuten huilend op de grond had gelegen van het lachen keek ik naar zijn laatste tweet. Het was een korte tweet met het volgende woord: "Kanker". Ik verbaasde mij enigzins dat hij het goed had geschreven.

Het internet is leuk, je kan je eigen mening kwijt, snel dingen opzoeken, eten bestellen, kleren kopen, vieze filmpjes kijken wanneer je een keertje alleen bent (of met meerdere mensen het is maar wat je het gemakkelijkst vind natuurlijk) en je kan je suf lachen om de mede internet gebruikers. Maar eigenlijk is het allemaal ook best triest.