Doorzoek de website


Contact

Plaats maar een berichtje in het gastenboek

E-mail: luc@origineel.fm

Waarom in vredesnaam hoor ik Eros Ramazzotti op 100% NL?

06-10-2013 19:11

Wat de Messi's en de Ronaldo's van deze wereld met een voetbal kunnen is wonderbaarlijk maar wat vrouwen met een voetbal kunnen is soms nog wonderbaarlijker. Afgelopen zaterdagochtend stond ik op het voetbalveld te kijken naar damesvoetbal. Niet als één of ander vies mannetje die het liefst naar zwetende, rennende, hijgende meisjes kijkt, nee ik kwam voor een speciaal meisje. 

Ik stond op de hoogte van het middenveld aan de linkerkant, de zon die af en toe door de wolken brak scheen in mijn gezicht, mijn armen over elkaar geslagen, net een KNVB scout. Naast mij stonden twee mannen, allebei in trainingspak, kalend en hun buik kwam al eens kijken hoe het aan de andere kant van de broek was. Aangezien de mannen nog op geen meter afstand van mij vandaan stonden kon ik letterlijk alles horen wat ze zeiden en dat waren alleen maar wijsheden. Deze twee mannen samen wisten nog meer van voetbaltactieken dan het Nederlands elftal van 1988 bij elkaar. Vooral de tactische aanwijzing "Die bal moet in de goal kut!" kwam erg intelligent en doordacht over om nog maar te zwijgen over zijn kennis van het menselijk lichaam. Ja deze mannen hadden er kijk op. Dit zou de dames goed doen.

Of het nou kwam door de tactische aanwijzingen van de zijlijn of door puur talent, de dames deden het goed. Deze schreeuwende, mopperende, vreugdevolle, zeikende dames combineerde vrij goed en bij vlagen werd er simpelweg goed voetbal gespeeld. Dit, misschien onterecht, toch wel met een beetje verbazing van mijn kant. De verbazing kwam misschien omdat de bal ook nog wel vaak blind naar voren werd geschoten in de hoop dat daar dan iets of iemand stond. Eigenlijk leek het best op Italiaans voetbal. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom Italianen zo ijdel zijn, Italianen spelen gewoon damesvoetbal.

Na trappen, vallen, snotteren, schelden en juichen staat het in de rust 0-1. In de kantine wordt veel te dure koffie en sportdrank gedronken maar goed je moet iets. De helft van de mannen staat met één arm leunend op de bar en met de ander zwaaien ze in het rond, alsof ze Jan van Halst zelf zijn. "Er moet meer diepgang komen op de flanken want dan kunnen de backs ook doorschuiven, waardoor het veld technisch gezien kleiner wordt gemaakt en daardoor moet de grensrechter ook meelopen wat dan weer invloed heeft op de windrichting en ook vooral invloed op hoe je dan op zo'n moment de bal kan aannemen. Ook moet de bal in het doel." Na deze fameuze tactische uitleg is het de beurt aan Jan Mulder 2.0. "Mijn koffie smaakt nergens naar en waarom luisteren we hier in godsnaam naar 100% NL?" Er is nog even tijd voor een bezoekje aan de wc en dan gaan de dames beginnen aan de tweede helft.

Na een paar minuten voetballen gaat de bal rond de 16 meter voor de zoveelste keer in de kluts waarna hij op miraculeuze wijze de goal in verdwijnt. Niemand begrijpt er iets van maar dat maakt niet uit, er is gescoord! 1-1 Vervolgens wordt er nog op de paal geschoten maar meer dan dat gebeurt er ook niet. Dan wordt er weer een Italiaanse bal naar voren gespeeld die vervolgens op de hand van de tegenstander komt, penalty! Deze gaat er feilloos in. 2-1
Verder in de wedstrijd volgt er een actie aan de linkerkant van het veld, waarna de bal over de zijkant rolt mag ik deze ook even aanraken. Ik maak deel uit van het spel. Na deze actie vindt de scheids het dan ook wel genoeg ook. Als die Sarneel zich er mee gaat bemoeien moet je het ook maar affluiten ook. 

Na de wedstrijd praten mijn twee grote voetbal analisten nog even na. Ze vragen zich het ene na het andere af. "Was het nou wel een penalty, wie was de beste van het veld, woont die scheidsrechter nog bij zijn moeder, welke speler had de mooiste benen?" Ze kwamen er niet uit. Mijn gedachten dwaalden af. Ik keek in mijn koffiebekertje en het enige wat ik eigenlijk nog dacht was: "Waarom in vredesnaam hoor ik Eros Ramazzotti op 100% NL?"